Het vierde gezicht vanaf nu te zien!

/, Het vierde gezicht, Nieuws/Het vierde gezicht vanaf nu te zien!

Het vierde gezicht vanaf nu te zien!

Nieuwe solo van Helmert Woudenberg geschreven door Frans Strijards

Vanaf 11 januari is het Vierde Gezicht te zien in de Nederlandse Theaters. Ik was bij een van de eerste try outs in de Verkadefabriek in Den Bosch.

Fotografie Paul Hoes

Het Vierde Gezicht is het verhaal van een advocaat die ernstig klem zit. Een cliënt van hem is voor zijn ogen omgekomen, waarschijnlijk moedwillig omgebracht. De advocaat heeft zijn toevlucht gezocht in een bar en met de schrik nog in zijn ogen maakt hij ons, het publiek, deelgenoot van wat er gebeurd is. Maar gaandeweg zijn verhaal wordt duidelijk dat hij niet zomaar zijn gedachten deelt. De advocaat lijkt tegelijk bezig zichzelf te rechtvaardigen en vrij te pleiten. Zijn eigen rol in het gebeurde is dubieus en je voelt dat er veel wordt verzwegen. Met het recht in de ene hand en een glas whisky in de andere, dat door de barman op de achtergrond regelmatig wordt bijgevuld,  probeert de man al pratende een uitweg te vinden.

Behalve dat de voorstelling een spannend verhaal vertelt en een verontrustend inkijkje biedt in de praktijk van deze advocaat – hoe exemplarisch is dit verhaal vroeg ik mij af – is het Vierde Gezicht vaak erg geestig. Dat zit hem in het spel van Helmert Woudenberg die met verve een getergde opportunist neerzet, maar ook in de taal van Strijards.  Het stuk zit vol fraaie beeldspraak en van de pot gerukte, maar toch effectieve vergelijkingen. Een vuilverbrander die aan het woord komt vergelijkt de regels waar hij zich aan moet houden met de partituur van een symfonie en zijn bedrijf met een orkest dat probeert er muziek van te maken.
Abstracte aangelegenheden worden vaak uiterst concreet en beeldend beschreven, terwijl de concrete zaken soms lijken te verdampen in abstractie. Woudenberg weet deze teksten glashelder te brengen, met vele schakeringen in gevoel en tempo. Langzaam maar zeker wordt je een universum binnen geleid waar de mensen en de dingen niet zijn wat ze lijken en waar  de boven- en de onderwereld naadloos in elkaar overgaan.

Het stuk refereert aan een aantal affaires die in het verleden de publiciteit hebben gehaald, zonder dat er namen worden genoemd, of “harde feiten”. In eerste instantie vond ik dat een tikje jammer, maar later bedacht ik mij dat de inzet van het stuk filosofisch is en misschien wel gaat over ons als publiek, ons als burgers, die onze mening  moeten vormen aan de hand van te weinig gegevens. Steeds moeten we ons afvragen ‘geloof ik deze man of vrouw. Geloof ik deze onthulling’. Ik moest denken aan Jan Terlouw die in de Wereld Draait Door de Nederlandse burgers opriep om meer vertrouwen in elkaar te hebben. Als je naar deze voorstelling kijkt, word je er aan herinnerd dat er toch ook veel uitingen zijn die je maar beter met gepast wantrouwen tegemoet kunt treden. Zeker nu we in het tijdperk Trump zijn beland.

Ik bezocht de tweede try out. De eerste try out was een groot succes, zo hoorde ik van verschillende kanten. Ook de tweede avond reageerde het publiek enthousiast, hoewel de voorstelling iets stroever verliep.

Als medewerker van Toneelgroep Jan Vos die de voorstelling verkoopt, is mijn mening gekleurd. Indachtig het thema van de voorstelling zeg ik dat er maar even bij, maar Het Vierde Gezicht is een aanrader voor mensen die houden van fonkelende taal, van de geweldige acteur Helmert Woudenberg, en van toneel dat aanzet tot nadenken over de tijd waarin wij leven

Het Vierde Gezicht is te zien t/m 29 april.

Door Tjeerd Bischoff

 

Bewaren

Bewaren

By | 2017-01-20T01:25:04+00:00 januari 14th, 2017|Categories: Helmert Woudenberg, Het vierde gezicht, Nieuws|Tags: |0 Comments

About the Author:

Tjeerd Bischoff

Tjeerd Bischoff studeerde in 1987 af aan de Amsterdamse Toneelschool. Na tien jaar gespeeld te hebben als freelance acteur oa. bij Carroussel, Rieks Swarte, Huis aan de Amstel en Effecten in Ontwikkeling, richtte hij zich vanaf 1998 op het schrijven van toneel. Hij schreef oa. Een Vijand van Niks (Huis aan de Amstel) Kortsluiting (Bellevue lunchtheater), H.A.R.T. (Wederzijds), Winterkoorts (de Wetten van Kepler ), Dorst (Toneelgroep Dorst). Voor de Toneelmakerij schreef hij Het Begin van Alles en samen met hen en het Rijksmuseum ontwikkelde en schreef hij het project Jij en de Gouden Eeuw. Voor Tryater schreef hij voor een aantal locatieprojecten, waaronder de 11Stêdetocht, een barre en bizarre tocht. Mansholt was het eerste stuk dat hij schreef voor Toneelgroep Jan Vos. Het stuk werd geselecteerd voor het Nederlands Theaterfestival en genomineerd voor de vijfjaarlijkse prijs voor toneelteksten van de Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde te Brussel.

Leave A Comment