GAS
”Gas is groots theater over nationale tragedie (…) Geestig en slim verweeft GAS de politieke catastrofe van de Groningse gaswinning met een indringend familiedrama
NRC
60 jaar levens en liefdes boven de gasbel
De ontdekking, de hoogtijdagen en de ondergang van het grootste gasveld van Europa vormt de achtergrond van het woelige leven van drie generaties van de Groningse familie Boelens. De ijzersterke tekst verweeft op humorvolle en inventieve wijze de maatschappelijke catastrofe met een indringend familiedrama. Herkenbaar voor iedereen, ook als je niet op een gasbel leeft. Voeg bij dit alles het in alle kranten bejubelde acteerwerk en je weet: GAS is een voorstelling die nog lang in het hoofd nadreunt.
Epicentrum van de vertelling is Hotel Boelens in Hoogezand-Sappemeer. In de jaren zestig – als de gasbel net is ontdekt – denkt hoteleigenaar Andries een graantje mee te kunnen pikken van de aangekondigde rijkdom. Maar de hotelgasten van de NAM blijken meer geïnteresseerd in zijn dochters Bette en Aukje dan in zijn plannen. Als de jongste ongewenst zwanger raakt van een NAM-ingenieur, raken de levens van gasmannen en de hoteldochters onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Tekst: Tjeerd Bischoff |Regie: Jeroen van den Berg | Ontwerp mobiel theater, toneelbeeld en kostumering: Ellen Klever | Muziek: Jaap van Keulen | Zakelijke leiding: Judith Huizing | Publiciteit: Mirjam van der Heide
Regelmatig spat de herkenning in klaterende lachsalvo’s van de tribune”
Trouw
GAS uitgeroepen tot een van de beste voorstellingen van 2019.
De start van de tournee was bij het Nederlands Theater Festival in Amsterdam, waar de beste voorstellingen van het afgelopen seizoen te zien waren.
De jury over GAS
“Toneelgroep Jan Vos heeft een toneelstuk geconstrueerd waarin persoonlijke omstandigheden, ontwikkeling van personages, het accurate feitenrelaas en de impact van de gaswinning op Groningen elkaar versterken tot een zeer boeiende en veelzijdige dramatische vertelling – waarvan de relevantie tot ver buiten Groningen reikt. Gas is een toegankelijke productie, zonder dat de makers een knieval naar het publiek maken. De toonzetting is licht, waardoor er alledaagse herkenbaarheid en directheid van de personages uitgaat, kritische noten kunnen worden gekraakt en ruimte is voor de ontladende lach van uitvergroting, satire en (zelf)spot. Als toeschouwer krijg je de kans om je steeds vanuit een andere positie tot de personages en het maatschappelijke probleem te verhouden.”